چگونه خودارضايي كنيم كه ضرر نداشته باشد

folder_openمطالب خودارضایی
comment2 دیدگاه
چگونه خودارضایی كنيم كه ضرر نداشته باشد

تا الان در انجمن های مختلف در رابطه با خودارضایی سالم سوالات زیادی شده و بسیار پرسش می شود که چگونه خودارضایی كنيم تا ضرر زیادی برای ما نداشته باشد و اینکه آیا خودارضایی بدون ضرر ممکن است؟ از آنجایی که حساسیت زیادی به مباحث استمناء از لحاظ دینی بسیار زیاد است, بنابراین ترجیح می‌دهیم که از دیدگاه نظریه اول به آن بپردازیم.

خودارضایی چیست و چه کسانی استمناء می کنند؟

اگر بخواهیم تعریف ساده از معنا و مفهوم استمناء داشته باشیم ; تحریک اندام های جنسی فرد یا بخش دیگری از بدن برای انجام خودارضایی را گویند که بسیاری از افراد به خاطر اعتقادات مذهبی یا فرهنگی انجام آن را گناه می دانند. اگر بخواهیم از لحاظ روانشناسی به این موضوع بنگریم, خود ارضایی یک حس طبیعی در بدن است که می‌تواند چالش ها و مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد. مطالعات اخیر نشان داده که ۷۲ درصد از مردان و ۴۲ درصد از زنان در سال گذشته این تجربه را به همراه داشته اند. پس بنابراین این معضل همه گیر بوده و نباید از دیدگاه تک بعدی به آن نگریست.

چه کسانی اقدام به خودارضایی ضررمند می کنند
زمانی که از مردم در رابطه با انجام خودارضایی سوال می شود غالباً خجالت زده شده و این فریضه را کثیف و شرم‌آور می‌دانند. بنابراین آمارهایی که غالباً هر سال منتشر می‌شود را باید به این اعداد و ارقام شک کرد چرا که به نظر می‌رسد خودارضایی امری خصوصی بوده و مردم تمایلی به صحبت کردن در رابطه با آن را ندارند. شاید این سوال را از خود بپرسید, چگونه می توانیم خودارضایی کنیم که ضرر زیادی نداشته باشد و یا حداقل منجر به عوارض در آینده نشود؟

خودارضایی بدون ضرر؟

یکی از مسائل رایجی که غالباً اکثر بیماران از پزشکان روانشناسان می پرسند این است که چگونه ممکن است خودارضایی کنیم تا ضرر زیادی برای ما نداشته باشد؟ همان‌طور که در مقالات قبلی در رابطه با عوارض خودارضایی بیان کردیم, انجام استمناء از اساس مشکل ساز نبوده و زمانی شما دچار مشکل خواهید شد که این عمل تبدیل به یک عادت روزانه و با الگوهای ذهنی شرطی شود. به طور مثال زمانی که شما به یک چالش روزانه و یا چالش فکری در محیط کاری برمی خورید, ذهنی که دچار اعتیاد به خودارضایی است در این مواقع سریعاً پاسخ انجام خود ارضایی را به مغز صادر می کند. به همین خاطر اغلب عوارض خودارضایی برای این دسته از افراد مشهود است.
نکته جالب در این مباحث, غالبا افرادی که به این عادت روزانه اعتیاد دارند معمولاً الگوی ذهنی آن ها بدین صورت بوده که سعی می کنند خود را با سوالات این چنینی همچون چگونه خودارضایی كنيم كه ضرر نداشته باشد و.. مورد رضایت خاطر قرار می دهند. در واقع الگوی ذهنی فرد معتاد با  ترشح هورمون دوپامین در مغز او, برای اینکه عمل و کار خود را توجیه کند, صورت می گیرد.

خودارضایی بدون ضرر

چطور خودارضایی یا استمناء کنم که ضرر نداشته باشه؟

اگر از دو منظر علمی و مذهبی به این مسئله بنگریم دیدگاه شما نسبت به مبحث خودارضایی کماکان دچار تغییر و دگرگونی خواهد شد. در صورتی که به مذهب اعتقاد داشته باشید, انجام خودارضایی کاملا منتفی و غیر ممکن است چرا که در اسلام آن را حرام و گناهی بزرگ دانسته می شود. اگر هم انسان منطقی بوده و هیچگونه مذهبی را مورد قبول ندارید, باید بگوییم که حسی که شما بعد از انجام خودارضایی دارید مهم است. در واقع سخن بنده این موضوع را برای بسیاری از افراد یعنی ۹۹ درصد افراد مبتلا به خودارضایی سنخیت داشته و صرفا به خاطرعادت های درگیر در این مبحث اقدام به استمناء می کنند. این موضوع مهمی است که بسیاری از افراد به آن توجه موشکافانه ندارند و همین عدم رعایت این موضوع و درک نکردن این مبحث سبب می‌شود که به عوارض خودارضایی مبتلا شوند. در واقع زمانی که شما رضایت خاطر نسبت به این مبحث داشته باشید مدت زمان انجام این عادت را برای به طورمثال ماهی یکبار انجام می دهید, نه این که همانند بسیاری از افراد بخواهید که روزانه و یا در روز چندین بار این عادت ناپسند را تکرار کنید.

اکنون به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که چگونه خودارضایی را انجام دهیم تا ضرر کمتری را برای بدن ما به همراه داشته باشد. البته این موضوع را باید بگوئیم که بیان کردن این مباحث به معنای تایید بر انجام این عادت ناپسند یعنی خودارضایی نیست و هدف ما انتخاب میان بد و بدتر, گزینه “بد” می باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که به جای شنیدن این مباحث و به دنبال تایید کردن اعمال نادرست خود, سعی کنید که حتما به فکر ترک تضمینی خودارضایی باشید چرا که این عادت منجر به این می شود تا در بلند مدت ترک این بیماری را سخت تر و با دشواری زیادی همراه سازد.

  • لطفا فیلم و عکس های مستعجن نبینید

شاید شما نیز در اطراف و دوستان خود افراد متاهل را دیده باشید که با داشتن رابطه جنسی باز هم اعتیاد به نگاه کردن فیلم های مستهجن را نتوانسته در خود ترک دهند. در رابطه با این موضوع باید بگوئیم که دیدن فیلم یا عکس های پورن یک اعتیاد بوده و از سوی دیگر خودارضایی نیز یک عادت ناپسند دیگر. زمانی که این دو موضوع و مبحث با هم ترکیب شوند، سبب ایجاد رفتار و هنجارهای نامناسب در الگوی سیستم عصبی شما شده و همین امر خطرات جبران ناپذیری را در آینده برای افراد به همراه خواهد داشت.

  • از شوینده هایی مثله شامپو، صابون و… استفاده نکنید

بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد به خودارضایی هستند این مبحث را بیان می‌کنند که انجام خودارضایی همراه با شوینده هایی همچون صابون و شامپو سبب می‌شود که لذت جنسی آن ها را به طور فزاینده‌ای افزایشی کند. همانطور که در عکس مقابل نیز مشاهده می کنید; اغلب افراد این موضوع را جدی نمی‌گیرند و نمی دانند که شوینده ها باعث انتشار بیماری های عفونی در سطح پوستی بدن و سپس داخل مجاری ادرار شده و دربلند مدت نتایج منفی همچون انزال زودرس را به همراه خواهد داشت.

عدم استفاده از شوینده ها برای خودارضایی

  • استرس داشتی، خودارضایی نکن

معمولا افرادی که دچار اعتیاد به خودارضایی هستند برای اینکه از تنش و استرس های روزانه ای که ممکن است در طول محیط کاری برای آنها پیش آید, رهایی یابند اقدام به انجام خودارضایی می کنند. متاسفانه آن ها نمی دانند که این عادت چه عواقب جبران ناپذیری را در آینده برای آن ها به همراه خواهد داشت. به طور مثال زمانی که شما همراه با استرس اقدام به خودارضایی می کنید, به طور فزاینده‌ای مدت زمان انزال و ارضا شدن در شما کاهش پیدا کرده و این امر در آینده که قصد ازدواج داشته باشید, سبب تاثیر منفی در زندگی زناشویی تان خواهد داشت. بنابراین این مبحث را جدی گرفته تا در آینده مجبور به درمان زود انزالی و… نشوید.

  • با شکم پر یا خالی خودارضایی ممنوع

اصولاً انجام رابطه جنسی با شکم خالی یا پر از لحاظ علم پزشکی نادرست و غلط بوده چه برسه به اینکه شما بخواهید با خودارضایی این کار را انجام دهید. بنابراین زمانی که شکم شما خالی بوده و یا در مواقعی که پرخوری کرده اید, از انجام خود ارضایی به دور باشید.

مهمترین ضررهای خودارضایی در بلند مدت

شاید در صفحات مختلف وبسایت و شبکه‌های اجتماعی به این موضوع پی برده باشید که بسیاری افراد خودارضایی را گناه کبیره دانسته و در مقابل آن افراد دیگر این موضوع را برای کنترل استرس, مفید می‌دانند. با این تفاسیر عوارض مرتبط با انجام خود ارضایی کم نبوده و همانطور که براساس تجربیات بسیاری از افراد معتاد در این حوزه وجود دارد, عوارض جبران ناپذیری را برای آن می‌توان قلمداد کرد.

مهمترین عوارض خودارضایی در بلند مدت

کمر درد به خاطر خودارضایی

یکی از عوارض های متعدد و بسیار رایجی که برای افراد معتاد به خود ارضایی می توان نام برد, کمر درد و گرفتگی عضلات و مفاصل است.  طبق پرسش های که از این دسته افراد به عمل آمد; به خاطر انجام مکرر خودارضایی که داشته‌اند, سبب شده که به درد مفاصل بدن و همچنین رنج از بابت کمردرد دچار شوند.

ریزش مو ناشی ازاستمناء

البته این موضوع یک سوی قضیه بوده و می توان ضررهای بیشتری را برای این بیماری مثال زد که یکی از رایج ترین آن ها ترشح هورمون دی هیدروتستسترون در سطح پوست سر می باشد که نتیجه طبیعی آن ریزش تراکمی مو و بعد از مدتی تاس شدن سکه ای در قسمت کف سر خواهد بود. در واقع ریزش مو به خاطر تکرار انجام خودارضایی بوده که این عمل به طور طبیعی سبب تغییرات در هورمون های بدن شده و در نتیجه به خاطر کمبود انرژی و سطح ویتامین های بدن, فرد با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهد کرد. اگر می خواهید که نشانه واضح آن را ملاحظه کنید یک تمرین عملی برای این موضوع انجام دهید که ابتدا موی سر خود را با شامپو بشویید و پس از گذشت ۵ ساعت از شستن موهای خود, با دست خشک کف سر خود را لمس کنید. در این حالت شما به یقین خواهید رسید که چربی هایی را در کف دست خود احساس می کنید که  در ۹۹.۹ درصد موارد  ناشی از انجام خودارضایی است.

توصیه های مهم برای ترک خودارضایی

در ادامه مطالب ما چندین توصیه ای را برای شما در قالب لیستی گردآوری کرده ایم که فراگیری آن سبب می شود تا شما از دام این اعتیاد به صورت پلکانی و تکاملی نجات پیدا کنید.

مشاوره و دکتر برای ترک خودارضایی

  1. یکی از بهترین کارهای روزمره که می‌توانید برای تخلیه انرژی تان به کار ببرید, ثبت نام در کلاس های ورزشی است. در واقع مهمترین عامل تاثیرگذار در انجام خودارضایی, افزایش هورمون های انرژی در سطح بدن است و شما باید متوجه این موضوع باشید تا آن را به صورت برنامه‌ریزی شده با انجام فعالیت های ورزشی تخلیه کنید.
  2. مورد دوم این است که سعی کنید مدت زمان زیادی را تنها نباشید و خود را با انجام جلسات گروهی در کنار محیط صمیمی خانواده مشغول باشید تا تا دچار وسوسه های ناشی از انجام خود ارضایی نشوید.
  3. اگر چنین تصورات وسواس گونه به سراغ شما آمد, بدون تلف کردن زمان به دستشویی رفته و آلت تناسلی خود را با آب سرد بشویید.
  4. برنامه ریزی منظم برای اوقات فراغت خود داشته باشید و هیچ وقت بیهوده زمان خود را تلف نکنید و اگر در این مورد ضعف داشتید حتما به سرکار و بروید.
  5. همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم از دیدن فیلم های مبتذل خودداری کرده و یا اگر این فیلم ها را در هارد و کارت حافظه خود دارید, در اولین فرصت سعی کنید که آن ها را از بین ببرید. چرا که عامل تعیین کننده جدی برای انجام خود ارضایی تلقی می شوند.
  6. سعی کنید از خوردن غذاهای گرمی همچون تخم مرغ, دارچین, پیاز و موارد چرب پرهیز داشته باشید چرا که این مواد غذایی سرشار از انرژی بوده و ناگزیر شما را مجبور به تخلیه انرژی از طریق خودارضایی خواهد کرد.
  7. از پوشیدن لباس های تنگ و چسبناک پرهیز نمایید چرا که اینگونه البسه سبب تحریک چشمی شما شده و منجر به شکستن وعده خود در باب ترک خودارضایی می شود.

جمع بندی

تا اینجای مقاله پی بردید که چگونه خودارضایی كنید تا ضرر کمتری به همراه داشته باشد اما آیا این موضوع درست می باشد؟ با جمع بندی و بررسی‌هایی که در باب باورهای غلط  و نامناسبی که در استمناء وجود داشت, به این موضوع پی بردیم که انجام خودارضایی در هر صورت و شرایطی که باشد, عوارض روحی, جسمی و روانی جبران ناپذیری را در بلندمدت برای افراد به مرحله ظهور می رساند. بنابراین بهتر است به دنبال ترک خودارضایی و یا کنترل آن باشید.

Related Posts

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست